Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. judipoker365.comBet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you casino malaysia enjoy sports, slots like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you.

Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. https://nhonhoi-newcity.vn/onlineslotsmalaysia/Bet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports, slots like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you. https://nhonhoi-newcity.vn/onlineslotsmalaysia/

Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. https://nhonhoi-newcity.vn/Mobile_Slot_Game_Malaysia_Qtech_Playtech_Sportsbook_Poker/Bet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports, slots like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you https://nhonhoi-newcity.vn/Mobile_Slot_Game_Malaysia_Qtech_Playtech_Sportsbook_Poker/.

Viagra Malaysia treat erectile dysfunction with the viagra malaysia original ED treatment that has helped men feel confident in bed for decades. We’ll connect you with a licensed healthcare provider to evaluate if our prescription ED treatments could be right for you, including super-affordable generic Viagra viagramalaysiaofficial Viagra is an oral ED medication that works by suppressing an enzyme in the body called PDE5.

Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. trusted online casino malaysia alibaba33Bet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports, slots like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you.

Klub Literacki RUBIKON - Opowiadania: Pociąg Nr 11
Klub Literacki RUBIKON
Klub Literacki RUBIKON

Pociąg Nr 11

Był gorący lipcowy dzień 1919r. Sala konferencyjna Zakładów H.Cegielski w Poznaniu, drgała od rozgrzanego powietrza oraz dymu cygar i papierosów, mimo otwartych okien. Widać było mundury wojskowych, oraz fraki i smokingi cywilów. Jeden z wojskowych, w stopniu pułkownika, zwrócił się do zebranych:-Panowie, nasz kraj potrzebuje nowej broni, broni dobrej i skutecznej. Będą nią pociągi i drezyny pancerne. Myślimy, że dostarczycie nam to czego oczekuje armia.
Główny konstruktor Zakładów, zamyślił się głęboko:-Skąd my weźmiemy planów konstrukcyjnych takich pociągów?-pytał sam siebie. Skonstruowanie takiego pociągu, może potrwać latami.
Nazajutrz, w trybie pilnym, zwołał naradę swojego biura konstrukcyjnego. Po naświetleniu sprawy zapytał:-Czy ktoś ma jakiś pomysł, jak to zrobić?
Wstał jeden z najstarszych pracowników biura i powiedział:-Przejrzyjmy nasze archiwum, po Austriakach pozostały rysunki schematyczne pociągu pancernego systemu "Szober-Popławski", po Niemcach pozostał prowizoryczny wagon artyleryjski-węglarka, z działem ustawionym w przedniej części, natomiast pod Rzeszowem stoi zdobyty, nieuszkodzony nowoczesny, austro-węgierski pociąg pancerny. Połączymy wszystko w jedną całość, a pewnie coś z tego wyjdzie.
-Bardzo Panom dziękuję za pomoc. Więc przystępujmy do pracy, szkoda czasu-odpowiedział szef zespołu konstruktorów.
Dniem i nocą sztab ludzi pracował w pocie czoła, aż pod koniec lipca 1921 roku, Zakłady Cegielskiego w Poznaniu, opuściły trzy nowe pociągi pancerne.
Jednym z nich był pociąg pancerny "Danuta", który składał się z :
parowozu pancernego serii Ti3, z dwoma silnikami parowymi oraz tendra 12.C.1, z 2 wagonów artyleryjskich mających podwozia czteroosiowe na dwóch wózkach. Każdy wagon uzbrojony był w 100mm haubicę w niższej wieży obrotowej, oraz armatę 75mm w wyższej wieży. Ponadto na uzbrojeniu było 9 karabinów maszynowych kalibru 7, 92mm. W skład pociągu wchodził również pancerny wagon szturmowy oraz 2 platformy bojowe, z prowadnicami dla czołgów TK lub TKS. Przed i za pociągiem poruszały się 2 drezyny pancerne "Tatra", zakupione przez Departament II Ministerstwa Spraw Wojskowych, w Czechach.
Po kolejnych reorganizacjach armii, w okresie międzywojennym, wszedł razem z bliźniaczym pociągiem pancernym "Poznańczyk" w skład 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych, stacjonujących w Legionowie, pod Warszawą. Otrzymał numer kodowy 11...
...Ostatni dzień sierpnia 1939 roku był bardzo upalny. To ostatni dzień wakacji, jutro dzieci pójdą znów do szkoły. -pomyślał kpt.Korobowicz dowódca pociągu pancernego Nr. 11("Danuta"). Siedział w centrali łączności pociągu i przeglądał radiogramy. Jeden z nich, był nowym przydziałem do armii "Poznań", gdzie mieli współpracować z 26 Dywizją Piechoty. Data dotyczyła dnia 2 września 1939r. Potwierdził radiogram i udał się na spoczynek. Coraz głośniej było o wojnie, o żądaniach Niemiec, w sprawie korytarza do Prus.
W nocy śniły mu się koszmary. Rano wstał niewyspany, przemył zimną wodą zaczerwienione oczy i udał się na stację, w celu marszruty przejazdu na linię Chodzież-Szamocin, którą mieli patrolować.
-A jednak wojna. -pomyślał kpt.Korobowicz. W górze słychać było ryk niemieckich bombowców, lecących na bombardowanie polskich miast i wiosek. Mimo siatki maskującej rozciągniętej nad stanowiskiem pociągu pancernego, kilka niemieckich bomb upadło w pobliżu, nie czyniąc żadnych szkód. Kpt.Korobowicz zapukał do pomieszczenia z napisem:"Zawiadowca stacji". Po wejściu przywitał się z zawiadowcą, jak ze starym znajomym: -Cześć!Mam jak najprędzej dotrzeć na linię Chodzież-Szamocin, mamy ją patrolować. -powiedział Korobowicz.
-Cześć!Poczekaj trochę, jest wieczór i noc bliska, wtedy Was wyprawię, o ile Niemcy nie zbombardują torów. -rzekł zawiadowca.
Wziąwszy marszrutę, rozkład jazdy, serdecznie pożegnał zawiadowcę i ruszył do pociągu. Maszynista zgłosił, że pociąg jest gotów do odjazdu. Zebrał swoich żołnierzy oraz dowódców czołgów i drezyn pancernych, wyjaśniając im zadania i rozkazy.
Gdy mrok otulił ziemię, ramię semafora uniosło się do góry i pociąg pancerny Nr.11 opuścił swoją stację. Pociąg przyśpieszał, stukot kół coraz bardziej oddalał go od Legionowa. Czy powrócimy tu kiedyś? Co będzie dalej? -myślał Korobowicz.
Jechali tylko nocami, w dzień na niebie królowały niemieckie samoloty.
Którejś nocy wjechali do Chodzieży. Po oporządzeniu parowozu, natychmiast wyruszyli w kierunku Szamocina. Po dwóch dniach przyszedł rozkaz wycofania pociągu pod Inowrocław. Gdy zaczęła sie bitwa nad Bzurą, pociąg pancerny Nr.11 ("Danuta"), został skierowany do Łowicza. 14-15 września bronił miasta przed niemieckimi czołgami.
Wszystkie czołgi TKS spłonęły razem z załogami, trafione przez niemieckie działa pancerne. Drezyny pozostawiono w Inowrocławiu, gdyż brakło do nich paliwa. Kpt.Korobowicz kilkakrotnie podrywał do ataku swoich żołnierzy, odpierając niemiecką nawałę. W dniu 16 września 1939r., gdy niemiecka piechota wdarła się szturmem do miasta, kpt. Korobowicz wydał natychmiastowy rozkaz jazdy w kierunku Żychlina. Jechali cały czas strzelając do niemieckich czołgów i piechoty. Zaczęło brakować wody i amunicji.
-Spokój!-powiedział kpt.Korobowicz swym żołnierzom, w Żychlinie pobierzemy zaopatrzenie. Kilku żołnierzy było rannych i wymagało opieki lekarskiej.
Tak dojechali do Rząśna. Nagle zza lasu wyskoczył klucz niemieckich bombowców i zaczął bombardować pociąg. Od pierwszej bomby został uszkodzony parowóz. Zginęli również kpt.Korobowicz i maszynista. Następne bomby wykoleiły bądź uszkodziły pozostałe wagony.
Nagle nie wiadomo skąd, pojawiły się polskie myśliwce P-11 z 1 Brygady Pościgowej. W Niemców jakby piorun strzelił, zrzuciwszy resztę bomb byle gdzie, uciekali w popłochu. Znali już wartość polskich skrzydeł. Jeden z niemieckich samolotów zadymił i ostrą piką uderzył w las.
Pociąg pancerny Nr.11 dogorywał. Dymił i błyskał, to wybuchała pozostała amunicja i granaty do haubicy. Pozostali żołnierze zniszczyli radiostacje, książki szyfrów i inne ważne dokumenty, a następnie wysadzili w powietrze uszkodzony pociąg pancerny Nr.11("Danuta").
Przy torze pozostały dwie samotne mogiły: dowódcy pociągu kpt.Korobowicza oraz maszynisty.

Potwierdziły się wcześniejsze prognozy oficerów Dowództwa Broni Pancernych, że pociągi pancerne to przeżytek, z uwagi na stosowanie przez przeciwnika lotnictwa i broni pancernej, oraz całkowite uzależnienie od linii kolejowych. Jeszcze jeden rodzaj broni XIX i XX wieku musiał ustąpić nowszym zdobyczom techniki wojennej, przede wszystkim CZOŁGOM...


autor: Zbigniew Szałkiewicz
ostatnia modyfikacja: 2010-09-29




Ta praca należy do kategorii:




Średnia ocena pracy to:
Ilość głosów: 0

Zaloguj się aby mieć możliwość oceniania prac.



Komentarze (0):


komentarze  autor